FAGSMIE - FREDAG BOLK 5
Fredag deler vi oss opp i Fagsmier hvor vi dykker lengre ned i et tema. Fagsmiene vil presenteres fra Scene 1 før bolk 5 starter.
Alle deltakerer velger hvilken Fagsmie de ønsker å delta i.
Siri Abrahamsen
Hverdagslyst i landsbyen
Hvordan skape et miljø rundt skolene våre som løfter hele hverdagen?
Hvordan kan vi tenke nytt om nærmiljø og bygging av tilhørighet i "landsbyene" våre? Hvordan kan skoletilknytningen økes? Stoltheten til nabolaget? Siri tar med eksempler fra hele verden og jobber videre med deltakerne på hvordan vi kan tenke nytt i bygge en hverdag som gir livskvalitet.
Simen Skogli
–Vi har ikke lært noe på skolen idag.
Skrive, lese, regne eller tegne, er nok andre populære svar rundt middagsbordene, på spørsmålet om hva du har lært på skolen idag.
På denne workshopen vil du få kjennskap til, og prøve, hvis du har lyst, de magiske lærebrillene. Med disse kan du se hva barna lærer, men som de neppe er bevisst og sjelden forteller om til nysgjerrige foreldre. -Idag har jeg lært at jeg slipper å få kjeft foran vennene mine, hvis jeg klarer å sitte stille så lenge som læreren vil at jeg skal sitte stille, eller at jeg får bedre karakter hvis jeg bruker linjal og ikke løper i gangen.
Workshopen blir en kombinasjon av forelesning og samtale, teori og praksis blandet med erfaringer og kunnskap på tvers av fagfelt. Gir det mening? Bli med hvis du har lyst!
Jørgen Moland
Ellen Beate Sandseter
Risikofylt lek?
Hvordan etterlevelse av barnekonvensjonen og norsk lovverk kan gi mestrende og robuste barn (Jørgen Moland ft. Ellen Beate Sandseter)
Hva om det blir hyggeligere, tryggere og mer i samsvar på lovverket om vi gir de vi har ansvar for reel medbestemmelse og handlingsrom?
Barnekonvensjonen art. 3 og art. 12, Grunnloven § 104 og opplæringsloven § 10-1 og § 10-2 gir alle barn en rett til å bli hørt i saker som vedrører dem og at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn. I denne workshop’n skal vi jobbe faglig og praktisk med hvordan en nysgjerrige og inkluderende tilnærmingen hos den voksne også treffer på lovverk og rettspraksis som omhandler ansvar ved «Risikofylte aktiviteter» som friluftsliv og frilek. Dersom vi spør, lytter og anerkjenner de vi har ansvar for, oppfyller vi da vår opplysningsplikt samtidig som vi gjør det mulig for deltakerne å oppfylle sin aktsomhetsplikt (Produktkontrolloven og internkontrollforskriften)? Gir det mening å snakke om «riskofellesskap» og opplevelsen av medansvar som en vei til opplevelse av mestring, resiliens og sikker ferdsel i natur og kultur?
Amie Helstad
Anne Thoresen
Nysgjerrig på hvordan en dag på Naturskolen arter seg?
Bli med som deltager å se hva som skjer.
Naturskolen er TAN sitt hovedprosjekt og er et slags kurs for barn og ungdom som av en eller annen grunn ikke trives eller mestrer hverdagen slik de skulle ønske.
I løpet av 12 uker, en dag i uken, benytter vi nær natur som arena for å kunne jobbe med Trygg av Natur sin mestrings-metodikk.
Elevene får mulighet til å utforske hva som gjør dem glad og hvordan få mer av dette i hverdagen.
Vi spør, lytter og anerkjenner og hjelper elevene med å oppleve en positiv responsforventning, økt selvfølelse og en følelse av verdi.
Vi legger til rette for at elevene skal oppleve medbestemmelse, handlingsrom, tillit og tilhørighet - fire viktige faktorer for et mestrende liv.
Naturskolen er et frivillig tilbud som er en forutsetning for virkning og for at elevene skal kunne oppleve ro og et lavere stressnivå.
I denne workshoppen skal dere være med som deltakere/elever på en «vanlig dag på Naturskolen». Vi skal være ute og lage lunsj sammen på bål.
Vi starter alltid med å ha en kort intro - hva heter vi, hva gjør oss glad, hva vil vi få til, hvilke hensyn bør taes, hva kan skje og hvordan skal vi unngå at ting skjer.
Vi forklarer underveis og det er åpent for spørsmål og samtaler rundt hvordan vi bruker metodikken i praksis og hvilke faktorer som er viktig for å oppnå ønsket effekt.
Stikkord for denne workshoppen er:
- Gruppe sammensetning
- Prosessen gjennom 12 turer
- Risiko/ansvar
- Hvorfor frivillig
- Hva er helsefremmende kommunikasjon
- Hvordan gjennomføre uten bruk av regler
- Effekt og adferdsendring
Andreas Arnø
Sansualisering
Du har kanskje hørt om idrettsutøvere og scenekunstnere som bruker visualisering som en del av mentaltrening og forberedelser til jobben de skal gjøre? Ordet visualisering viser på en måte til noe du ser, og dekker ikke alle sansene. De som er gode på visualisering nøyer seg ikke bare med det de ser, de legger også merke til hva de hører, kjenner, lukter og smaker, med andre ord de legger merke til alle sansene. Derfor tenker vi at ikke visualisering dekkende nok, og sansualisering passer bedre.
Workshopen om sansualisering vil handle om dette, men også hvordan du kan bruke sansebevissthet til å få kontakt med følelsene dine og til å få motivasjon til å sette handling mot noe du ønsker deg.
Anders Pedersen
Emma Eiriksdatter Lundemo
Hvordan helsefremmende kommunikasjon og samhandling kan virke i klasserommet
Med innføring av det tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring, fokus på elevenes medvirkning og et ønske om at barn og unge skal oppleve lyst og mestring i skolehverdagen, har vi i flere år jobbet for at dette skal gjennomsyre møte med elevene.
Med et mål om at eleven skal oppleve handlingsrom, medbestemmelse, tillit og tilhørighet gjennom å spørre, lytte og anerkjenne har vi gjort oss gode erfaringer med helsefremmende kommunikasjon fra klasserommet.
Balansen mellom egen praksis som lærer og elevens ønske om givende og spennende undervisning har vært en rød tråd.
Emma skrev sin master om «mestringsforventning i naturfag» med observasjoner og intervjuer fra klasserommet til Anders. Sammen skal vi snakket om intensjonen og praksisen fra klasserommet, belyst med observasjoner og elevenes egne tanker.
De fleste anerkjenner at barn og unge som deltar i uteskole opplever gevinster både faglig og psykososialt. I denne workshop’n skal vi jobbe med hvordan det er mulig å få til samme deltakelse og mestring i klasserommet. Bli med å bli kjent med hva vi har erfart at skal til».